نمایش نمایش

شناسه : 32191867
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای یزد:


کاشفی زاده گفت:به کمیسیون خدمات شهری شورا پیشنهاد شد تا استفاده از اتوبوس های عمومی رایگان شود و در مقابل برای تامین هزینه ها مبلغی را محاسبه کرده تا از طریق قبوض خدماتی مثلاً آب یا برق و تلفن از عموم مردم شهر یزد دریافت شود، که با این طرح موافقت نشد.

به گزارش عصر فرهنگ؛ چندی قبل رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری یزد اعلام کرد: به منظور کاهش مشکلات ترافیک، طرح رایگان شدن استفاده از اتوبوس های شهری به کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای یزد در این رابطه اظهار داشت: بهره برداران اتوبوسرانی با حضور در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر پیشنهاد کردند استفاده از اتوبوس های عمومی رایگان شود و در مقابل برای تامین هزینه ها مبلغی را محاسبه کرده تا از طریق قبوض خدماتی مثلاً آب یا برق و تلفن از عموم مردم شهر یزد دریافت شود. همچنین اتباع بیگانه نیز در زمان مراجعه به اداره اتباع برای تمدید گذرنامه هزینه ای برای این منظور بپردازند که اعضای کمیسیون از این طرح استقبال نکردند و این طرح رد شد.

مهدی کاشفی زاده ادامه داد: طراحان این مساله چند دلیل مختلف برای این طرح ارائه می دادند، از جمله اینکه یک سری از مردم از کارت استفاده می کنند اما کسانی که کارت ندارد، برای پس گرفتن باقیمانده پول خود مشکل دارند که این مساله مورد اعتراض مردم بوده است.

وی با تاکید بر لزوم گسترش استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی بیان داشت: همه از مزایای حمل و نقل عمومی مطلع هستند، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کاهش ترافیک همچنین کاهش حوادث ناشی از تصادفات وسایل نقلیه بالاخص موتور سیکلت ها از جمله این مزایا است. باید یک آشتی بین ناوگان حمل و نقل عمومی و شهروندان ایجاد شود.

عضو شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: در بعضی از مسیر ها مردم از وسائط نقلیه عمومی استقبال می کنند، اما در بعضی از مسیرها هم اتوبوس 450 میلیونی تنها توسط تعداد محدودی مسافر استفاده می شود و این شورا را ترغیب کرده تا با اعمال سیاست های تشویقی بازنگری دیگری در بحث حمل و نقل عمومی داشته باشد.

کاشفی زاده اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی باید یک سری خصوصیات داشته باشد، تا مردم برای استفاده از آن راغب باشند. از جمله اینکه باید ارزان باشد، در کوتاهترین زمان ممکن بتواند مسافران را جابجا کند، سهل الوصول باشد، امنیت داشته باشد و از امکانات و سرویس دهی مناسب مثل کولر و بخاری بهره ببرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری افزود: در شورای شهر سابق به همین منظور در سه کریدور طرح بی آر تی را تعریف کردیم. یک کریدور از این مجموعه دو سال قبل با فعالیت سه اتوبوس در مسیر پایانه مسافربری به سمت فضای سبز و بالعکس کلید خورد. این اتوبوس ها نو بود و با دارا بودن بخاری و کولر سرویس خوبی به مسافران ارائه می کرد، همچنین افراد در کوتاهترین زمان ممکن جابجا می شدند. نتیجه استقبال خوب شهروندان از این طرح بود طبق آماری که گرفتیم قبلاً در روز 350 مسافر از اتوبوس استفاده می کردند اما وقتی این اتوبوس ها به کار گرفته شد در روز 700 نفر از اتوبوس استفاده می کردند. این تجربه نشان داد اگر در این ماجرا کار کنیم مردم هم استقبال می کنند.

وی اضافه کرد: شورای چهارم مصوبه دیگری هم داشت که بر اساس آن قرار بودحدود 32 ون خریداری شده و در مسیرهای پر تردد استفاده شود.

کاشفی زاده با اشاره به لزوم توجه دقیق به ارائه زمانبندی برای مسافران وسایل نقلیه عمومی گفت: در کشورهای خارجی زمان رسیدن دقیق وسایل نقلیه مشخص است، ما هم باید به این سمت حرکت کنیم. خوشبختانه چند روز قبل به همین منظور در شورای شهر کمیسیون هوشمند به ریاست مهندس حمیدرضا قمی ایجاد شد تا به چنین مواردی رسیدگی شود و برای مثال شهروندان بتوانند با توجه به زمانی که دارند نوع وسیله برای جابجایی را انتخاب کنند.

وی گفت: طبق قانون یک سوم از هزینه ناوگان حمل و نقل عمومی باید توسط مردم، یک سوم توسط  شهرداری و یک سوم به وسیله دولت تامین شود، اما متاسفانه دولت چندین سال است که این یک سوم را پرداخت نکرده و به ناچار شهرداری این هزینه را تامین می کند.

عضو شورای اسلامی شهر یزد بیان داشت: ناوگان حمل و نقل عمومی قدیمی شده و نیازمند بازسازی و بازنگری است. باید اتوبوس جدید در سطح شهر تردد کنند همچنین باید زمان برای ایستگاه ها تعریف شود تا بتواند شهروندان را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب کند. از مردم نیز دعوت می کنیم تا هر کس طرحی داشته باشد تا بتوانیم مردم را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تشویق کرده و بین مردم و این ناوگان آشتی مجدد برقرار کنیم، به ما ارئه دهد.

انتهای پیام/






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها