نمایش نمایش

شناسه : 32912994


با استفاده از یک فرمول ساده و یا یک متر به راحتی می توانید از وضعیت بدن خود مطلع شوید.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد در مصاحبه با خبرنگار عصر فرهنگ  گفت: روش های مختلفی برای ارزیابی چاقی افراد و اینکه متوجه بشویم چاق هستیم یا نه وجود دارد. مهمترین این روش ها استفاده از فرمول  BMI یا شاخص حجم بدن (Body Mass Index) است. در این روش کافی است فرد وزن خود بر حسب کیلوگرم را بر مجذور قد خود بر حسب متر تقسیم کند. به عنوان مثال اگر فردی 70 کیلوگرم وزن 170 سانتیمیتر قد داشته باشد کافی است 70 را تقسیم بر 1.7*1.7 بکند. عدد به دست آمده به ما می گوید بدن ما در چه وضعیتی قرار دارد.

 


 

 یوسف نقیایی افزود: اگر این عدد بین 18.5 تا 25 باشد، نشان دهنده نرمال بودن بدن ما است، اگر بین 25 تا30 باشد نشان دهنده اضافه وزن و اگربالای 30 باشد نشان دهنده  چاقی است. بنابراین استفاده از فرمول  BMI یکی از روش های خوب و راحت است.

وی تاکید کرد: تمامی افراد باید نحوه استفاده از فرمول  BMI را بلد بوده و در صورتی که این عدد از 25 بالاتر رفت و دچار اضافه وزن و یا چاقی شدند سریعاً به فکر بیافتند تا با کمک متخصصین تغذیه بتوانند مشکل خود را حل کنند.

نقیایی بیان داشت: روش دیگری که برای اطلاع از چاقی پیشنهاد می شود اندازه گیری دور کمر است. اندازه گیری این قسمت می تواند نشان دهنده چاقی و نوع چاقی در افراد باشد. همه افراد می توانند این کار را با اندازه گیری دور شکم با یک متر ساده انجام دهند، به طوری که از روی ناف رد شود که در حالت طبیعی این عدد باید زیر 90 سانتی متر باشد. در صورتی که این عدد در زنان و مردان بیش از 90 سانتی متر باشد نشان دهنده چاقی شکمی در افراد خواهد بود و نیاز است فرد برای کاهش دور شکم وکمر خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: باید گفت چاقی شکمی ارتباط مستقیمی با بروز بیماری های دیابت، مشکلات قلبی، سکته های قلبی و مغزی و فشار خون بالا دارد بنابراین نوع خطرناکی از چاقی محسوب می شود و باید در جهت رفع آن اقدام جدی به عمل آورد.

انتهای پیام/






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها